Z KURS Podstawa programowa – matematyka poziom podstawowy

Podstawa programowa- matematyka poziom podstawowy

Podstawa programowa obowiązująca na maturze z matematyki na poziomie podstawowym

rzeczywiste
  • obliczenia rachunkowe (dodawanie, odejmowanie, dzielenie, potęgowanie i pierwiastkowanie liczb rzeczywistych)
  • wyciąganie wspólnego czynnika przed nawias
  • cechy podzielności liczb 
  • umiejętność przeprowadzenia dowodu podzielności iloczynu przez daną liczbę z uwzględniem reszty 
  • prawa działań na potęgach i pierwiastkach
  • monotoniczne własności potęgowania
  • przedziały liczbowe (domknięcia przedziałów, zaznaczanie przedziałów na osi liczbowej, odczytywanie przedziałów z osi liczbowej)
  • logarytmy (związek logarytmu z potęgoweaniem, logarytm iloczynu, logarytm ilorazu, logarytm potęgi)
  • procent składany, zyski z lokat, koszty kredytu
  • interpretacja geometryczna i algebraiczna wartości bezwzględnej 

wyrazeniaalgebraiczne
  • wzory skróconego mnożenia (w tym wzory skróconego mnożenia do potęgi 3 oraz wzór an-bn )
  • działania na wielomianach wielu zmiennych
  • wyłączanie jednomianu przed nawais
  • rozkład wielomianów na czynniki metodą grupowania lub metodą czynnika przed nawias
  • znajdowanie pierwiastków całkowitych wielomianu o wspołczynnikach całkowitych 
  • dzielenie wielomianu przez x-a
  • mnożenie i dzielenie wyrażeń wymiernych 
  • dodawanie i odejmowanie wyrażeń wymiernych 

Projekt bez tytułu (18)
  • przekształcanie równań i nierówności w sposób równoważny
  • interpretacja równań i nierówności sprzecznych oraz tożsamościowych
  • równania wielomianowe
  • równania dwukwadratowe
  • postać iloczynowa wielomianów przyrównana do zera lub dająca się doprowadzić do takiej postaci
  • rozwiązywania równań wymiernych postaci wielomian/wielomian w postaci iloczynowej 

Projekt bez tytułu (17)
  • rozwiązywanie układów równań liniowych z dwoma niewyadomymi
  • interpretacja geometryczna układów równań
  • układy równań w zadaniach tekstowych 
  • metoda podstawiania równań, w których jedno jest liniowe, a drugie kwadratowe

funckje
  • opis słowny, tabela, wykres, wzór funkcji (także w róznych przedziałach)
  • obliczanie wartości funkcji dla podanego argumentu i odwrotnie 
  • odczytywanie i interpretowanie wartości funkcji za pomocą tabel i wykresów
  • odczytywanie dziedziny, zbioru wartości, miejsc zerowych, monotoniczności, wartości maksymalnej i wartości minimalnej (także w zadanym przedziale)
  • interpertacja współczynników w funkcji liniowej
  • wyznaczanie wzoru funkcji liniowej na podstawie danych własności
  • szkicowanie wykresu funkcji kwadratowej
  • postać ogólna, kanoniczna i iloczynowa funkcji kwadratowej 
  • równania i nierówności kwadratowe
  • wyznaczanie wzoru funckji kwadratowej na podstawie informacji o funkcji
  • wartość minimalna i maksymalna funkcji kwadratowej na zadanym przedziale
  • określenie zbioru wartości funkcji kwadratowej 
  • przekształcenia funkcji 
  • funkcja wymierna (opis, interpertacja)
  • wielkości wprost proporcjonalne i odwrotnie proporcjonalne 
  • funkcja wykładnicza i logarytmiczna (wykresy, opis, interpretacja i praktyczne zastosowanie)

Projekt bez tytułu (19)
  • obliczanie danego wyrazu ciągu o wzorze ogólnym 
  • obliczenie początkowych wyrazów ciągu określonego rekurencyjnie
  • sprawdzanie monotoniczności ciągu
  • własności ciągu arytmetycznego 
  • własności ciągu geometrycznego 
  • sprawdzanie czy ciąg jest geometryczny czy arytmetyczny
  • praktyczne zastosowanie ciągów

Projekt bez tytułu (6)
  • funkcje trygonometryczne (sinus, cosinus, tangens)
  • znajdowanie przybliżonych wartości funkcji trygonometrycznych korzystając z tablic 
  • określanie przybliżonej wartości kąta jeśli dana jest wartość funkcji 
  • wzór na jedynkę trygonometryczną 
  • wzór na tangens kąta
  • twierdzenie sinusów i cosinusów 
  • obliczanie kątów trójkąta i długości boków (rozwiązywanie trójkątów)

Projekt bez tytułu (20)
  • koło (promień, średnica, długość cięciwy, długość odcinków stycznych w tym twierdzenie Pitagorasa) 
  • rozpoznawanie trójkątów ostrokątnych, prostokątnych i rozwartokątnych (w tym twierdzenie odwrotne do twierdzenia Pitagorasa)
  • wielokąty foremne (rozpoznawanie wielokątów i ich własności)
  • własności kątów i przekątnych w prostokątach, równoległobokach, rombach i trapezach
  • własności kątów wpisanych i środkowych 
  • wzór na pole wycinka koła i długość łuku
  • twiedzenie Talesa
  • twierdzenie o dwusiecznej kąta 
  • twierdzenie o kącie między styczną, a cięciwą 
  • cechy podobieństw trójkątów 
  • zależności między obwodami oraz polami figur podobnych 
  • wskazanie puntków szczególnych w trójkącie (środek okręgu wpisanego, środek okręgu opisanego na trójkącie, ortocentum, środek ciężkości)
  • wykorzystanie własności trójkąta w zadaniach 
  • wykorzystanie trygonometrii do wyznaczania długości odcinków w figurach płaskich oraz obliczania pola figur
  • dowody geometryczne

Projekt bez tytułu (16)
  • rozpoznanie wzajemnego położenia prostych na podstawie równań
  • znajdowanie punktów wspólnych prostych 
  • równianie prostej na płaszczyźnie (postać kierunkowa i ogólna)
  • wyznaczanie równania prostej o zadanych wartościach
  • odległość dwóch punktów w układzie współrzędnych 
  • równianie okręgu 
  • odległość punktu od prostej 
  • punkty wspólne prostej i paraboli
  • obrazu okręgów i wielokątów w symetriach względem osi współrzędnych i symterii środkowej

Projekt bez tytułu (15)
  • wzajemne położenie prostych w przestrzeni, szczególnie prostych prostopadłych nieprzecinających się 
  • pojęcie kąta między prostą, a płaszczyzną 
  • kąt dwuścienny między półpłaszczyznami 
  • kąty między odcinkami w graniastosłupach i ostrosłupach
  • kąty między ścianami 
  • stożek (kąt rozwarcia, kąt między tworzącą, a podstawą)
  • kąty w walcach 
  • określanie figury będącej przekrojem 
  • pole i objętość graniastosłupa, walca, ostrosłipa, stożka i kuli (również z wykorzystaniem trygonometrii)
  • zależności pomiędzy objętościami brył podobnych 

kombi
  • zliczanie obiektów w prostych sytuacjach kombinatorycznych 
  • reguła dodawania dla dowolnej liczby czynności
  • reguła mnożenia dla dowolnej liczby czynności

pstwo
  • prawdopodobieństwo klasyczne 
  • skala centylowa
  • średnia arytmetyczna i ważona
  • mediana
  • dominanta
  • odchylenie standardowe zestawu danych empirycznych oraz ich interpertacja 
  • wartość oczekiwana 

optymalizacja
  • zadania optymalizacyjne z funkcją kwadatową

dowod
  • dowód istnienia nieskończonej ilości liczb pierwszych 
  • dowód niewymierności liczb 
  • wyprowadzanie wzoru na pierwiastki trójmianu kwadratowego 
  • dowód podstawowych własności potęg i logarytmów 
  • dowód twierdzenia o dzieleniu z resztą (działanie algorytmu)
  • dowód wzoru na n-ty wyraz i sumę n początkowych wyrazów ciągu geometrycznego i arytmetycznego 
  • dowód twierdzenia o kątach w okręgu
  • dowód twierdzenia o odcinkach w trójkącie prostokątnym (dowód twierdzenia Pitagorasa)
  • dowód twierdzenia o dwusiecznej kąta 
  • dowód wzoru na pole trójkąta 
  • dowód twierdzenia sinusów 
  • dowód twierdzenia cosinusów 
  • dowód twierdzenia odwrotnego do twierdzenia Pitagorasa

Kurs maturalny

Podstawa programowa

Egzamin ósmoklasisty

Nasza misja